Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Uitnodiging netwerkbijeenkomst voor leden en niet-leden in Sittard

september 19 | 16:45 - 20:30

Datum:                donderdag 19 september 2019

Tijd:                     16.45 – 20.30 uur (inloop 16.30 uur)

Plaats:                 Basisschool Lahrhof, Romeinenstraat 30, 6132 GN Sittard.

Aanmelden:        https://nbsittard19092019.eventbrite.nl

 

Voor wie is deze netwerkbijeenkomst bedoeld?

CNV Connectief (sector Onderwijs, sector Zorg & Welzijn, sector Overheid en Publieke diensten) organiseert deze netwerkbijeenkomsten voor alle leden. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Neem gerust een collega mee.

Reden om deze bijeenkomst bij te wonen:

We bieden je workshops aan waardoor je je verder kunt ontwikkelen in je vak/ beroep. Tevens ontmoet je er collega’s en kun je netwerken.

Op 19 september is er keuze uit de volgende workshops:

  1. Start en blijf dit schooljaar meer in Balans!
  2. 2. Privacy gaat iedereen aan! (vooral voor onderwijs collega’s!)
  3. Zo zit dat met je pensioen (ABP)
  4. Vitaal blijven werken. Kan het generatiepact daaraan bijdragen?
  5. Een digitale taalmethode voor de basisschool.(Wordt alleen tijdens de eerste ronde gegeven)
  6. Onderhandelen hoe doe je dat? (Wordt alleen tijdens de tweede ronde gegeven)

Programma

16.30 uur  –  Inloop met koffie en thee

16.45 uur  –  Eerste ronde workshops

18.15 uur  –  Praatcafé (maaltijd en drankje)

19.00 uur  –  Vervolg tweede ronde

20.30 uur  –  Eindtijd

Informatie

Stuur deze uitnodiging door naar geïnteresseerde collega’s en stagiaires.
Meld je aan voor 15 september 2019 o.v.v. de twee nummers van de workshops die je wilt volgen.
Indien er vragen zijn kun je die mailen naar netwerklimburg@cnv.nl.
Je ontvangt een bewijs van deelname. Indien je meedoet aan twee workshops, kan dit worden toegevoegd aan je bekwaamheidsdossier. Deelname is gratis.

 

  1. Start en blijf dit schooljaar meer in Balans!

Wil je meer energie en kwaliteit uit je werk èn je privéleven halen? Wil je werkdruk omzetten naar werkplezier? En inzichten krijgen waarom de een op een burn-out afstevent en de ander niet?
Kom dan naar deze workshop. Leer meer over je eigen persoonlijkheid en de mogelijkheden voor een betere relatie met jezelf, je werk en met anderen. Krijg het antwoord op vragen als: wie ben ik in een team? Ben ik een leider, doener, denker of volger? En wie ben ik in de klas?

In deze workshop  LEER je o.a…
… je eigen temperament kennen,
… wat je talenten zijn,
… wie je bent in een team,
… wie je bent voor een groep,
… wat je bevorderende en belemmerende kwaliteiten zijn,
… hoe je de leiding neemt over je eigen ontwikkeling,
… èn hoe je meer zelfvertrouwen, succes en plezier in je werk krijgt.
Het werken met de vier elementen is natuurlijk niet nieuw. Het gedachtegoed wordt reeds toegepast in de wereld van coaching en management. De wijze waarop wíj de dagelijkse onderwijspraktijk verbinden aan de elementen, leidt tot een verrassende nieuwe kijk op kinderen en collega’s.
Rina Hermans , (natuurgeneeskundige therapeut/coach in het onderwijs/ RHP Natura)

 

  1. Privacy gaat iedereen aan! Toegespitst op onderwijscollega’s

Voor wie is deze workshop? Deze workshop is voor iedereen die meer wil weten over de nieuwe wetgeving rondom privacy, de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Of je nu docent bent, personeelsadviseur of conciërge, overal heb je te maken met de nieuwe privacywetgeving. Niet alleen op professioneel vlak met leerling-, of personeelsgegevens, maar ook bij de sportclub of het ziekenhuis. Deze workshop over privacy richt zich specifiek op privacy in het onderwijs, maar kan overal in het dagelijks leven gebruikt worden.

Handvatten en praktische tips: Hoe bescherm je de persoonsgegevens van leerlingen? Hoe bescherm je de persoonsgegevens van medewerkers? Hoe ga je om met social media? Welke rechten hebben ouders en waar moeten ze toestemming voor geven? Hoe kun je informatie op een veilige manier verspreiden? Hoe kun je veilig e-mails versturen? Hoe kun je nepmails herkennen? Welke beveiliging kun je gebruiken als je mails moet versturen?

Dit zijn allemaal vragen die wellicht bij je opgekomen zijn naar aanleiding van de nieuwe wetgeving. Tijdens deze workshop willen we je handvatten en praktische tips geven over hoe je omgaat met persoonlijke gegevens volgens de wet, maar hoe dit ook nog werkbaar blijft in de dagelijkse (school) praktijk. Daarnaast is er genoeg ruimte om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan.
Nicole Golsteijn, Coördinator studentenadministratie, Beleidsondersteunend financieel medewerker CITAVERDE College

 

  1. ABP; Zo zit dat met je pensioen
  • Je pensioen zoveel mogelijk afstemmen op je eigen wensen. Dat is ABP Keuzepensioen. Zo kun je zelf bepalen hoe en op welk tijdstip je met werken wilt stoppen.
  • Eerder stoppen met werken, wat zijn de gevolgen?
  • Kan ik met deeltijdpensioen?
  • Kan ik mijn pensioen ook zelf aanvullen?
  • Kan ik mijn pensioen ook in hoogte laten variëren?

Wij vinden het belangrijk dat je weet welke keuzes je kunt maken met ABP Keuze Pensioen. In deze infoshop zal aan de orde komen welke mogelijkheden Keuzepensioen biedt.
Fabian Schuman, pensioenvoorlichter APG-MCD

 

  1. Vitaal blijven werken. Kan het generatiepact daaraan bijdragen?

Tot voor kort werkten alleen vitale werknemers door na hun 65-ste. Met het stijgen van de AOW-leeftijd wordt dit de realiteit voor alle werknemers.

Ook voor de minder vitale personeelsleden. Werknemers ondervinden met het stijgen van de leeftijd fysieke en mentale belemmeringen: in de levensfase 60 – 67 worstelen steeds meer mensen in het onderwijs met datgene wat het onderwijs nog van hen vraagt en wat zij nog als individu kunnen bieden.
Ziekteverzuim, coaching en gesprekkencyclus leiden regelmatig tot aanpassing van de werkomstandigheden van onze leden. Mensen in het onderwijs kunnen worden geconfronteerd met voorstellen van de werkgever die in zulke situaties nieuw en onverwacht zijn. Het is in zo’n situatie vaak moeilijk voor het individu om voorstellen op waarde te schatten. Deze bijeenkomst geeft je inzicht vooraf.
• Wat is het generatiepact en welke afspraken zijn daarin mogelijk? De voordelen voor werkgever en werknemer worden toegelicht.
Rob Hinskens, APG  

 

5      ‘Een digitale taalmethode voor de basisschool. (Wordt alleen tijdens de eerste ronde gegeven)

Taalbos is een nieuwe digitale taalmethode voor het basisonderwijs. Kinderen met basiskennis van het Nederlands kunnen in Taalbos oefenen met alle aspecten van de Nederlandse taal. Het niveau loopt geleidelijk op van begin groep 4 tot eind groep 8. De game-elementen in de oefeningen hebben een motiverende werking. Docenten kunnen per leerdoel de resultaten van de leerlingen inzien.

Het ontstaan van Edufax wordt kort toegelicht. Daarna volgt de demonstratie van de methode Taalbos. 

Enkele kenmerken op een rijtje:

  • Oefenen met alle aspecten van de Nederlandse taal
  • Tien niveaus met meer dan 1000 oefeningen in totaal
  • Aandacht voor spelling, grammatica en woordenschat
  • Audiovisuele ondersteuning van uitleg en inhoud
  • Leerlingen kunnen zelfstandig werken, op school of thuis
  • Veel aandacht voor knelpunten voor NT2- leerlingen of leerlingen met een taalachterstand
  • Leerkrachten kunnen makkelijker differentiëren in de klas
  • Minimale tijdsinvestering nodig van leerkrachten
  • Leerlingen behouden plezier in het leren
  • Nadruk op knelpunten zoals klanken en lidwoorden

Tom Kelly, Edufax BV, www.taalbos.nl 

 

  1. Onderhandelen hoe doe je dat? (Wordt alleen tijdens de tweede ronde gegeven)

Bij “onderhandelen” denk je misschien meteen aan cao-onderhandelingen of topoverleggen op regeringsniveau waarbij grote belangen op het spel staan. Maar onderhandelen doe je zelf eigenlijk dagelijks. Privé, op je werk, als je gaat winkelen. Jij wilt iets, de ander wil ook iets (net even anders) en samen probeer je door te overleggen er uit te komen. Je hebt een meningsverschil met een collega en samen overleg je om er uit te komen waarbij jullie allebei tevreden zijn. Onderhandelen is een effectieve manier om conflicten of belangentegenstellingen op te lossen om samen een goed “resultaat” te halen.
In de workshop gaan we actief aan de slag met diverse vormen van onderhandelen. We oefenen de verschillende mogelijkheden en we bespreken de belangrijkste valkuilen
Myriam Lieskamp , onderwijsadviseur,

haar passie is onderwijs; zij zoekt voortdurend naar de verbinding tussen beleid, theorie en de dagelijkse onderwijspraktijk. Zij heeft een aantal boeken geschreven voor het onderwijs: zoals “professionele leergemeenschappen”en “leren voor morgen, uitdagingen voor het onderwijs.” Zij was trainer/adviseur/ beleidsadviseur bij CNV Onderwijs en was tot eind 2018 lid van de SER-commissie Onderwijs en Arbeidsmarkt. Zij was namens de SER betrokken bij de OECD Netherlands Skills Strategy. Sinds 2018 is zij zelfstandig onderwijsadviseur met diverse bezigheden op het gebied van onderwijs (beleid), scholing op het gebied van toekomstgericht leren voor teams en leraren, kwaliteisbeleid, HR-beleid en aanpak werkdruk voor teams.Zij geeft lezingen, colleges aan hogescholen, workshops en begeleidt teams en directies, schrijft brochures en artikelen en treedt op als dagvoorzitter bij congressen.Zie  www.myriamlieskamp.nl.

Gegevens

Datum:
september 19
Tijd:
16:45 - 20:30

Locatie

Basisschool Lahrhof
Romeinenstraat 30
Sittard, 6132 GN
+ Google Maps