8 maart 2017

Vakantiegevoel!

8 supertips om het vakantiegevoel vast te houden.

Iedereen weet hoe fijn het is als je eindelijk ontspannen bent op vakantie. De meeste mensen zijn in die relaxte ‘state of mind’ simpelweg gelukkig. Hoe houdt je dat gevoel vast ná je vakantie?

Het gaat erom dat je je hoofd rustig houdt. Verzandt niet in enorme to-do lijsten die opgedreund worden in je hoofd: ‘Ik moet dit nu echt doen. Oh, dat trouwens ook, en dat, en dat….’.

Op vakantie lukt het iedereen wel om die stem in je hoofd, die alles nú geregeld wil hebben, te dempen. Hoe doe je dat in het dagelijks leven? Met de volgende 8 tips zal het in elk geval wat makkelijker gaan.

  1. Begin de dag ontspannen. Wat denk je wat beter is, je dag beginnen met een ontspannende douche, kopje thee, een yoga- of stretch-sessie, of een wandeling met de hond, óf je begint je dag met je werkmail vol berichten van mensen die dingen van je willen (ASAP!), en vervolgens krijg je de schrik van je leven als je op het nieuws leest wat er in de wereld allemaal weer is gebeurd. Dat kan allemaal best wachten en sta desnoods iets eerder op om de dag rustig te kunnen beginnen. Ok; als je een gezin hebt is het misschien iets lastiger om de dag zo zen te starten, maar stel je werkmail en het nieuws in elk geval even uit.
  2. Doe gewoon minder. Het is niet normaal hoeveel wij in een dag proppen in deze maatschappij. Vroeger was er nog de zondag waarop niemand iets deed, maar het merendeel van de Nederlandse beroepsbevolking gaat op zondag shoppen in drukke steden, op bezoek bij familie, sporten, noem maar op. Terwijl je lichaam niet gebouwd is om continu op adrenaline te leven. Lees ‘7 tips voor een ultieme werk-privé balans’ om je dagen wat beter in te delen.
  3. Zorg voor een opgeruimde werkplek. Dat zorgt ook voor een opgeruimd hoofd.
  4. Laat je niet leiden door je mobiele telefoon. Jij kiest wanneer je in staat bent om ‘m op te nemen, dat geldt trouwens ook voor je werkmail. Kies, als dat mogelijk is, meerdere vooraf geplande momenten op de dag wanneer je telefoontjes aanneemt en mailtjes leest en verstuurt. Zo behoud je de rest van de dag je focus.
  5. Neem na grote klussen pauzes en doe wat stretch oefeningen. Als je voelt dat je lichaam ergens stijf aanvoelt, doe er wat aan. Zo voorkom je ook RSI.
  6. Doe een cooling down na je werk; je lichaam moet na een stressvolle werkdag net zo erg bijkomen als wanneer je keihard hebt gesport. Lees ook Sport en stress, gaat dit eigenlijk wel samen?. Ga even wandelen, doe wat rustige yoga oefeningen of ga gewoon even op de bank liggen, ook al is het maar 10 minuten.
  7. Zorg dat je tijd vrij maakt voor ontspanning. Plan met regelmaat een paar uur in waarin je de boel de boel laat en iets leuks gaat doen, wat het ook is. Een film, winkelen, met een boek op de bank, het maakt niet uit als het je maar ontspant.
  8. Zorg voor voldoende nachtrust. Bouw je dag langzaam af, lees nog even wat, en streef naar 8 uur slaap per nacht.

Bronnen: